MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY
WSPIERAJĄCY ROZWÓJ CZYTELNICTWA
"LEKTURKI SPOD CHMURKI"
V EDYCJA - NA TROPACH DOBROCZYNNOŚCI
W roku szkolnym 2023/2024
rozpoczynamy V edycję projektu
pod kryptonimem
NA TROPACH DOBROCZYNNOŚCI
CZAS TRWANIA PROJEKTU:
od 2 października 2023 roku do 30 czerwca 2024 roku
Cele projektu:
- rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
- rozwijanie aktywności czytelniczej,
- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
- pogłębianie wiedzy na temat dobroczynności,
- kształtowanie stałych czynności czynienia dobra,
- integracja zespołu klasowego,
- współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych placówek polonijnych,
- wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą.
PROJEKT SKŁADA SIĘ Z TRZECH MODUŁÓW:
I MODUŁ od 02.10.2023r. do 31.12.2023r.
BĄDŹ DOBRY DLA LUDZI
II MODUŁ od 01.01.2024r. do 31.03.2024r.
BĄDŹ DOBRY DLA ZWIERZĄT
III MODUŁ od 01.04.2024r. do 31.05.2024r.
BĄDŹ DOBRY DLA ROŚLIN
NASZE DZIAŁANIA PROJEKTOWE
W POSZCZEGÓLNYCH MODUŁACH
PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH,
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW W III MODULE
III MODUŁ od 01.04.2024r. do 31.05.2024r.
BĄDŹ DOBRY DLA ROŚLIN
1. W sali lekcyjnej zorganizowaliśmy małą wystawkę informacyjną na temat realizowanego przez klasę 2a Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego Czytam z klasą. Znalazły się tam materiały związane z czytaną książką.
2. Samodzielnie przeczytaliśmy książkę Marii Terlikowskiej pt. "Drzewo do samego nieba".
3. Wypełniliśmy starannie wszystkie strony Lekturnika i wzbogaciliśmy go o zadania dodatkowe. Uzupełniliśmy metryczkę książki, dowiedzieliśmy się, kto jest autorem, głównym bohaterem i bohaterami drugoplanowymi. Narysowaliśmy portret głównego bohatera i wspólnie napisaliśmy jego cechy charakteru. Wyodrębniliśmy najważniejsze wydarzenia w lekturze.
4. Swoją wiedzę na temat lektury sprawdziliśmy na komputerach. Wykorzystaliśmy przygotowaną prezentację i umieszczone w niej różnorodne ćwiczenia interaktywne.5. Napisaliśmy list do Kierownika, aby nie ścinał drzewa. Podawaliśmy swoje argumenty.
6. Podczas omawiania lektury przypomnieliśmy sobie wiadomości o drzewach, z jakich części się składa i jaką rolę odgrywa w życiu człowieka.
7. Graliśmy w Lekturowe Kaboom. Na patyczkach znajdowały się pytania dotyczące treści lektury.
8. Zasialiśmy owies, aksamitki i zasadziliśmy cebulkę dymkę. Założymy dzienniki obserwacji pielęgnowanych przez nas roślin.
9. Wykonaliśmy kreatywne zadanie projektowe - doniczki z najciekawszymi wydarzeniami z lektury "Drzewo do samego nieba". Pracowaliśmy w grupach.
10.Na rabatkach szkolnych posadziliśmy bratki i aksamitki.
11. Wzięliśmy udział w akcji Sprzątanie świata z okazji Dnia Ziemi. Posprzątaliśmy teren przy i za ogrodzeniem szkoły.
PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH, OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW W II MODULE
II MODUŁ od 01.01.2024r. do 31.03.2024r.
BĄDŹ DOBRY DLA ZWIERZĄT
1. Realizację zadań projektowych w II Module rozpoczęliśmy od wyboru kolejnej lektury. Tym razem postanowiliśmy samodzielnie przeczytać książkę Hugh Loftinga pt. "Doktor Dolittle i jego zwierzęta". Uaktualniliśmy też naszą gazetkę klasową. Znalazły się tam materiały związane z czytaną książką.
2. Wypełniliśmy starannie wszystkie strony Lekturnika i wzbogaciliśmy go o zadania dodatkowe. Uzupełniliśmy metryczkę książki, dowiedzieliśmy się, kto jest autorem, głównym bohaterem i bohaterami drugoplanowymi. Narysowaliśmy portret głównego bohatera i wspólnie napisaliśmy jego cechy charakteru. Wyodrębniliśmy najważniejsze wydarzenia w lekturze. Wykorzystaliśmy dodatkowe karty pracy ze strony SuperKid oraz własne. Wykonaliśmy piękne ilustracje do lektury i samodzielnie nadaliśmy im tytuły.
3. Swoją wiedzę na temat lektury sprawdziliśmy na komputerach. Wykorzystaliśmy przygotowaną prezentację i umieszczone w niej różnorodne ćwiczenia interaktywne.
4. Wspólnie z uczniami z klasy 2b zorganizowaliśmy zbiórkę karmy, ręczników, worków itp. dla zwierząt przebywających w słupskim schronisku.
5. Zaprojektowaliśmy obrożę dla zwierzątka. Umieściliśmy na niej ilustracje przedstawiające wydarzenia z przeczytanej lektury. 6. Wykonaliśmy lekturowe pudełka. Pracowaliśmy w parach. Do naszych pudełek włożyliśmy przedmioty, które kojarzą nam się z lekturą. Zadbaliśmy też, aby wygląd pudełka nawiązywał do omawianej książki. Bardzo lubimy takie zadania:) Po wykonaniu pudełek opowiadaliśmy o swojej pracy, a przede wszystkim uzasadnialiśmy wybór przedmiotów. Taka forma nauki przez zabawę bardzo przypadła nam do gustu.
7. W ramach Dnia Głośnego Czytania, który przypada 7 lutego, zaprosiliśmy do klasy nasze starsze koleżanki z klasy 5a, które przeczytały nam fragmenty książki Waldemara Cichonia pt. "Cukierku, ty łobuzie". Dziewczynki zainteresowały nas książką i na pewno przeczytamy ją samodzielnie.
8. 17 lutego obchodzimy Dzień Kota. Głównym celem tego święta jest uwrażliwienie społeczeństwa na problem bezdomnych i głodujących kotów, które nieraz wiodą bardzo ciężkie życie. Na zajęciach plastycznych wykonaliśmy prace, których motywem przewodnim był kot. Rozmawialiśmy też o opiece nad kotami, które mieszkają z nami oraz sposobach pomocy kotom bezdomnym.
9. Lekturę pt. "Doktor Dolittle i jego zwierzęta" omawialiśmy w oparciu o przygotowaną prezentację.
PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH,
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW W I MODULE
I MODUŁ od 02.10.2023r. do 31.12.2023r.
BĄDŹ DOBRY DLA LUDZI
1. W naszej sali lekcyjnej została zorganizowana mała wystawka informacyjna na temat realizowanego przez klasę 2a Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego Czytam z klasą - Lekturki spod chmurki. Tegoroczna edycja przebiega pod kryptonimem "Na tropach dobroczynności". Znajdują się tam informacje na temat lektury, którą omawiamy w I Module - "Asiunia".
2. W klasie przeczytaliśmy wybraną przez nas lekturę - "Asiunia". Autorką tej książki jest Joanna Papuzińska.
3. Starannie wypełniliśmy stronę tytułową lekturnika oraz metryczkę książki.
4. Uzupełniliśmy kolejne strony Lekturnika. Wykonaliśmy ilustrację do wybranego wydarzenia oraz nadaliśmy mu tytuł. Narysowaliśmy główną bohaterkę oraz wypisaliśmy cechy wyglądu i charakteru Asiuni.
5. Na zajęciach komputerowych sprawdzaliśmy swoją wiedzę na temat lektury. Pani przygotowała nam różne ćwiczenia interaktywne: wykreślanki, krzyżówki, quizy itp.
6. Lekturniki wzbogaciliśmy o różne dodatkowe ćwiczenia, notki graficzne, krzyżówki. Pracowaliśmy również w zeszycie przedmiotowym, w którym wyodrębniliśmy m.in. kolejność zdarzeń. 7. Omawialiśmy książkę metodą Leporello. Tworzyliśmy karty
obrazujące tematykę utworu, które następnie zostały złożone w
harmonijkową książeczkę. Taka forma omawiania lektury, bardzo podobała wszystkim dzieciom.
8. Stworzyliśmy piękne plakaty zachęcające innych do przeczytania lektury. Zawiesiliśmy je na korytarzu szkolnym w naszym segmencie. Plakaty zainteresowały naszych młodszych i starszych kolegów.
9. Wykonaliśmy "Lekturę na lince", rysunki najważniejszych wydarzeń zawiesiliśmy na sznurku za pomocą klamerek.
10. Wzięliśmy udział w szkolnej akcji zbiórki wszelkich środków czystości dla pensjonariuszy Domu Miłosierdzia Bożego w Warcinie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz