MIĘDZYNARODOWY PROJEKT "LEKTURKI SPOD CHMURKI" II EDYCJA

 


MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY

„CZYTAM Z KLASĄ - LEKTURKI SPOD CHMURKI”
WSPIERAJĄCY ROZWÓJ CZYTELNICTWA WŚRÓD UCZNIÓW KLAS I-III

autorka projektu - pani Honorata Szanecka

Cele projektu:

-rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej
-rozwijanie aktywności czytelniczej
-doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania
-zachęcanie rodziców do czytania dzieciom
-integracja zespołu klasowego
-współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.
 
Projekt składa się z trzech MODUŁÓW:
 
I MODUŁ - jesienny - od 23.09.2020r. do 21.12.2020r.
MAŁA CHMURKA W KRAINIE DRZEW
 
II MODUŁ - zimowy - od 22.12.2020r. do 20.03.2021r.
MAŁA CHMURKA W KRAINIE ŚNIEGU
 
III MODUŁ - wiosenny - od 21.03.2021r. do 21.06.2021r.
MAŁA CHMURKA W KRAINIE SŁOŃCA 

 

                III MODUŁ PROJEKTU
     MAŁA CHMURKA W KRAINIE SŁOŃCA
 
FILMY DO OBEJRZENIA W TRAKCIE REALIZACJI III MODUŁU:
 
 
 
 
 
 
 
PIOSENKA
 
 
KARTA OBSERWACJI PRZYRODY
 


                               PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH, 
                              OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ 
                                   DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW

1. Realizację działań projektowych rozpoczęliśmy od uaktualnienia gazetki szkolnej w naszej klasie. Znalazły się na niej materiały związane z realizowaną lekturą pt. "Dzieci Pana Astronoma". 





2. Samodzielnie przeczytaliśmy książkę Wandy Chotomskiej pt. "Dzieci Pana Astronoma".


3. Wypełniliśmy metryczkę książki. 





4. Wypełniliśmy Lekturnik wzbogacając go o dodatkowe zadania związane z omawianą lekturą. 



5. Wykonaliśmy ilustrację najciekawszych wydarzeń w lekturze i wykonaliśmy rysunki. 


6. Lekturę "Dzieci Pana Astronoma" opracowaliśmy metodą pudełkową. 




6. 
Znajomość lektury testowaliśmy podczas zajęć komputerowych (i nie tylko), wykonaliśmy sporo ćwiczeń interaktywnych, m. in. quizy, koła fortuny, wykreślanki itd. Wszystko to w oparciu o przygotowaną prezentację.





8.Wzorując się na bohaterach lektury, czyli Teleskopce o Teleskopku, napisaliśmy list do Słońca.






9. Obserwowaliśmy wpływ Słońca na rośliny. Założyliśmy parapetową hodowlę fasoli, owsa i rzeżuchy. Wypełnialiśmy systematycznie kartę obserwacji hodowli-uprawy rośliny. Wiemy już, że Słońce jest bardzo potrzebne do prawidłowego rozwoju rośliny. 
 


10. Podczas nauczania zdalnego obchodziliśmy Dzień Ziemi. Pracowaliśmy w oparciu o przygotowaną prezentację.



KLIKNIJ TU: DZIEŃ ZIEMI

11. Z okazji Dnia Ziemi przygotowaliśmy plakaty zachęcające do ochrony środowiska. 




KLIKNIJ TU: PLAKATY

12. Daliśmy drugie życie materiałom, które nadają się do  recyklingu. Nasze pomysły można obejrzeć w prezentacji. 


13. Napisaliśmy życzenia/list do Ziemi z okazji jej święta. Nasze życzenia można przeczytać w prezentacji:

KLIKNIJ TU: LIST DO ZIEMI

14. Poznaliśmy planety Układu Słonecznego i wykonaliśmy piękne prace plastyczne. Wykorzystaliśmy papier ścierny, pastele i plastelinę.





15. Maj jest miesiącem książki. Realizując zagadnienia związane z czytelnictwem,  postanowiliśmy przeprowadzić krótką sondę wśród naszych rodziców, babć, dziadków i rodzeństwa. Chcieliśmy dowiedzieć się, jakie były ich ulubione książki, gdy byli w wieku szkolnym.
16. W maju, w Miesiącu Książki i Czytelnika, urządziliśmy sobie piknik czytelniczy na boisku szkolnym, a także organizowaliśmy przerwy na czytanie ulubionych książek.










17. Wysłuchaliśmy opowiadania pt. "Mała Chmurka w Krainie Słońca" oraz obejrzeliśmy projektowe filmy edukacyjne, dzięki czemu wiemy, iż pozostawione w lesie szkło może wywołać pożar. Dowiedzieliśmy się, że dzięki naszemu Słońcu możemy pozyskać energię. 




      II MODUŁ PROJEKTU
     MAŁA CHMURKA W KRAINIE ŚNIEGU

LEKTURKI SPOD CHMURKI - ZADANIA DO WYKONANIA


                                      PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH, 
                              OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ 
                                         DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW

1. W naszej sali lekcyjnej uaktualniliśmy gazetkę na temat realizowanego projektu i wybranej do przeczytania lektury. Tym razem samodzielnie przeczytaliśmy książkę Aliny i Czesława Centkiewiczów pt. "Zaczarowana zagroda"





2. Wypełniliśmy metryczkę książki z naszego Lekturnika. 




4. 
Uzupełniliśmy lekturniki. Wzbogaciliśmy je o krzyżówki, informacje o Antarktydzie. Rysowaliśmy głównego bohatera, którego później opisywaliśmy. Ustalaliśmy kolejność wydarzeń. Opisywaliśmy najciekawsze wydarzenie i wykonaliśmy do niego ilustrację.  Wyturlaliśmy pingwinki. Odpowiadaliśmy na pytania, rozwiązywaliśmy krzyżówkę i znajdowaliśmy drogę pingwinka do ryb. Rozwiązywaliśmy różne ćwiczenia interaktywne.






5. Wykonaliśmy pracę plastyczną, oczywiście z pingwinem w roli głównej. Pomalowaliśmy farbami białą kartkę i nakleiliśmy postać pingwinka.





6. Przygotowaliśmy plakaty zachęcające do przeczytania książki. Pracę wykonaliśmy w grupach, współpracując ze sobą i bawiąc się jednocześnie. 






7. Znajomość lektury sprawdzaliśmy na zajęciach komputerowych, rozwiązując różne zadania interaktywne. 





8. Na zajęciach kreatywnych wykorzystaliśmy ozoboty. Programowaliśmy trasę dla ozobota. Nasz robot musiał pokonać trasę zbierając jak najwięcej ryb, aby nakarmić malutkiego pingwinka. 



9. Na zajęciach technicznych wykonaliśmy pingwinki z papierowych rolek i plastikowych butelek. 



10. Wysłuchaliśmy opowiadania "Mała chmurka w krainie śniegu".




11. Obejrzeliśmy filmy o recyklingu i ociepleniu klimatu. Notatki sporządziliśmy w zeszytach przedmiotowych.



 
12. 20 stycznia obchodziliśmy  Dzień Pingwina.  Obejrzeliśmy prezentację o Antarktydzie i jej mieszkańcach - pingwinach. 


13. Bawiliśmy się na boisku szkolnym korzystając z pięknej pogody i dużej ilości śniegu. Budowaliśmy zagrodę dla pingwinów i śnieżne domy. Było bardzo wesoło. 


14. Nasza klasa zamieniła się w małe laboratorium. Robiliśmy doświadczenia ze śniegiem i lodem. 




14. Zorganizowaliśmy w klasie zimowy bal karnawałowy połączony z pokazem eko mody. Z pomocą rodziców wykonaliśmy ekologiczne stroje, wykorzystując folię, stare gazety, tekturę, filię bąbelkową, kolorowe nakrętki. Wykazaliśmy się niebywałą kreatywnością przy tworzeniu wyjątkowych strojów z materiałów odpadowych. Swoje kreacje zaprezentowaliśmy na "wybiegu". Dużo radości dostarczyły nam zabawy-karmienie pingwinka i rysowanie Elegancika z zasłoniętymi oczami. Na zakończenie balu zatańczyliśmy taniec pingwinów w specjalnie wykonanych pingwinkowych maskach. 







To był fantastyczny czas. Wspólne działania podczas realizacji poszczególnych zadań dostarczały nam mnóstwo radości. Z niecierpliwością czekamy na kolejny - III moduł. 



I MODUŁ PROJEKTU

 
MAŁA CHMURKA W KRAINIE DRZEW


PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH, 
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ 
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW


1.  W naszej sali lekcyjnej przygotowaliśmy małą wystawkę informacyjną 
na temat     realizowanego przez klasę 2a Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego Czytam z       klasą - Lekturki spod chmurki". Obok wystawki znalazła się wybrana przez nas lektura pt. „Kapelusz Pani Wrony".

   



2. Rozpoczęliśmy I moduł projektu czytelniczego od pokolorowania strony tytułowej Lekturnika i przeczytania I rozdziału książki "Kapelusz Pani Wrony". Wiemy już, że to zbiór bardzo dowcipnych I  mądrych opowiadań, których akcja dzieje się w lesie, ogrodzie i na łące. Bohaterami zaś są zwierzęta o iście ludzkich charakterach.





3. Przygotowaliśmy drzewo czytelnicze. Na kolorowych, jesiennych liściach zapisaliśmy imię i nazwisko autora oraz tytuł ulubionej książki. 

 






4. Pani Wrona uwielbia kapelusze. Nie wychodzi z domu bez kapelusza. Dlatego zaprojektowaliśmy dla  Pani Wrony oryginalne nakrycie głowy. 



5. Wykonaliśmy piękne prace plastyczne wykorzystując papier makulaturowy. Tematem naszych prac był jesienny las. Powstały piękne, kolorowe prace. 




6. Przygotowaliśmy plakaty zachęcające do czytania prawdziwych,papierowych, pachnących drukiem książek. 




7. Wysłuchaliśmy opowiadania "Chmurka Tosia w krainie drzew".
8. Na zajęciach z edukacji przyrodniczej rozmawialiśmy o lesie. Poznaliśmy warstwową budowę lasu, budowę drzewa i grzyba. Rozpoznawaliśmy drzewa liściaste i iglaste. Rozmawialiśmy też o zwierzętach leśnych. Oglądaliśmy filmy o lesie i rozwiązywaliśmy quizy. 
9. Wybraliśmy się na jesienny spacer. Rozpoznawaliśmy gatunki drzew, które rosną w pobliżu szkoły. Zbieraliśmy liście, które wykorzystaliśmy na zajęciach plastycznych wykonując w zespołach jesienne drzewo. Na edukacji polonistycznej opisywaliśmy liście. 

  

10. Pracowaliśmy z ozobotami.  Nasze zadanie polegało na umieszczeniu odpowiednich kodów na trasie dla ozobota. Tym razem trasą dla naszego sprytnego robota było jesienne drzewo.




11. Wzięliśmy udział w  I Międzynarodowej Edycji V Ogólnopolskiej Akcji pod hasłem : "Przerwa na Czytanie - bicie rekordu w czytaniu na przerwie" organizowanej w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych oraz kampanii społecznej "Cała Polska czyta dzieciom". 





12. Piątego listopada zorganizowaliśmy w klasie  Święto Postaci z BajekPracowaliśmy w grupach rozwiązując zagadki, rebusy, układając puzzle.
 
                                          

                                          

13. Wypełniliśmy wszystkie strony lekturnika. Pracowaliśmy rzetelnie i starannie, a efekty naszej pracy znajdują się  na zdjęciach poniżej. 



 

 

Brak komentarzy: