MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY
WSPIERAJĄCY ROZWÓJ CZYTELNICTWA
"LEKTURKI SPOD CHMURKI"
IV EDYCJA - PODRÓŻOWANIE PRZEZ CZYTANIE
W roku szkolnym 2022/2023
rozpoczynamy IV edycję projektu
pod kryptonimem
PODRÓŻOWANIE PRZEZ CZYTANIE
CZAS TRWANIA PROJEKTU:
od 3 października 2022 roku do 31 maja 2023 roku
Cele projektu:
- rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
- rozwijanie aktywności czytelniczej,
- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
- pogłębianie wiedzy na temat wybranych krajów na kuli ziemskiej, ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji,
- integracja zespołu klasowego.
PROJEKT SKŁADA SIĘ Z TRZECH MODUŁÓW:
I MODUŁ od 03.10.2022r. do 31.12.2022r.
PODRÓŻE PO POLSCE
PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH,
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW W MODULE I
1. Realizację zadań projektowych rozpoczęliśmy od wyboru kolejnej lektury. Tym razem postanowiliśmy przeczytać książkę Agnieszki Frączek pt. "Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą. Uaktualniliśmy też gazetkę szkolną. Znalazły się tam materiały związane z czytaną książką.
2. Poznaliśmy Chmurkę Tosię. Chmurka znalazła się na naszej klasowej gazetce.
3. Podpisaliśmy i pokolorowaliśmy pierwszą stronę Lekturnika.
4. Systematycznie uzupełniamy nasze Lekturniki. Uzupełniliśmy metryczkę książki, rysowaliśmy głównego bohatera i określaliśmy jego cechy charakteru.
5. Podczas zajęć komputerowych, w programie Paint rysowaliśmy wydarzenie związane z bzikiem pirotechnicznym Julka.
6. Lekturę omówiliśmy tworząc lekturowe pudełko. W naszych pudełkach znalazły się przedmioty związane z omawianą książką.
7. Założyliśmy biuro podróży, które nazwaliśmy "Wędruj po Polsce". Obejrzeliśmy prezentacje o Łodzi, a następnie wykonaliśmy folder o najciekawszych miejscach w Łodzi. Pracowaliśmy w grupach.
8. W naszej klasie powstał kącik czytelniczy "Książka w podróży", dzięki czemu możemy wypożyczać wybrane przez siebie książki oraz czytać je podczas przerw lekcyjnych.
9. Rozmawialiśmy na temat różnych "bzików" Juliana Tuwima. Zastanawialiśmy się, kim zostałby Julian Tuwim, gdyby nie był poetą. Pomysłów było mnóstwo.
10.Podsumowując pracę z lekturą wykonaliśmy ilustracje do najciekawszego, naszym zdaniem, wydarzenia.
II MODUŁ od 01.01.2023r. do 31.03.2023r.
PODRÓŻE PO EUROPIE
PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH,
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW W MODULE II
1.Realizację zadań projektowych rozpoczęliśmy od wyboru kolejnej lektury. Tym razem postanowiliśmy przeczytać książkę Romana Pisarskiego pt. "O psie, który jeździł koleją". Uaktualniliśmy też naszą gazetkę klasową. Znalazły się tam materiały związane z czytaną książką.
2. Wypełniliśmy starannie
wszystkie strony Lekturnika i wzbogaciliśmy go o zadania dodatkowe.
Uzupełniliśmy metryczkę książki, dowiedzieliśmy się, kto jest autorem, głównym
bohaterem i bohaterami drugoplanowymi. Narysowaliśmy portret głównego bohatera
i wspólnie napisaliśmy jego cechy charakteru. Wyodrębniliśmy najważniejsze
wydarzenia w lekturze. Wykorzystaliśmy dodatkowe karty pracy ze strony SuperKid
oraz własne. Wykonaliśmy piękne ilustracje do lektury i samodzielnie nadaliśmy
im tytuły.
3. Stworzyliśmy „Lekturę na
lince”. Wykonaliśmy prace plastyczne przedstawiające najważniejsze wydarzenia w
lekturze. Rysunki powiesiliśmy na lince. Każdy z nas opowiedział, o tym co
przedstawia jego praca.
4. Na zajęciach
pracowaliśmy z mapą. Odbyliśmy wirtualną podróż do kraju głównego bohatera
książki. Wskazywaliśmy na mapie Włochy, stolicę tego kraju, państwa z nim
sąsiadujące. Obejrzeliśmy prezentację o ciekawych miejscach we Włoszech. Były
tam też zdjęcia miast, które odwiedził Lampo podczas swoich podróży.
5. 9 marca z okazji
Międzynarodowego Dnia Pizzy wykonaliśmy pizzę sensoryczną. Obejrzeliśmy
prezentację, dowiedzieliśmy się jaka była historia powstania pizzy,
wiemy jak powstaje i jakich składników potrzeba, aby ją przygotować.
Przy okazji poznaliśmy Włochy, kraj naszego bohatera lektury.
6. Wykonaliśmy makietę
Dworca Kolejowego w Marittimie. Pracowaliśmy w grupach. Korzystaliśmy z różnych
materiałów: pudełka, patyczki, plastelina, wycinanki, krepina, patyczki
kreatywne. Powstały cztery makiety, każda inna, ciekawa, pomysłowa. Makiety
stały w klasie, a my bardzo chętnie bawiliśmy się nimi podczas przerw
lekcyjnych.
7. Pracując parami
przygotowaliśmy KSIĘGĘ BEZPIECZEŃSTWA. Zilustrowaliśmy w niej najważniejsze
zasady, o których musimy pamiętać podczas wyjść, wycieczek i wyjazdów z
rodziną.
8. Podczas realizacji projektu wykonaliśmy
również prace plastyczne, malowaliśmy mazakami psa. Przy okazji rozmawialiśmy
na temat ras psów, opieki nad nimi i o pracy weterynarza. Dzieci, które mają
psy pochwaliły się zdjęciami swoich pupili i opowiadały, w jaki sposób się nimi
opiekują.
9. Swoją wiedzę na temat lektury
sprawdzaliśmy na zajęciach komputerowych wykonując różne ćwiczenia interaktywne
przygotowane w prezentacji.
10. Zakończyliśmy realizację II modułu Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego Czytam z klasą – „Podróżowanie przez czytanie” Otrzymaliśmy potwierdzenie realizacji wszystkich zadań projektowych w Module II.
III MODUŁ od 01.04.2023r. do 31.05.2023r.
PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH,
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW W MODULE III
1. Realizację zadań projektowych rozpoczęliśmy od wyboru kolejnej lektury. Tym razem postanowiliśmy samodzielnie przeczytać książkę Aliny i Czesława Centkiewiczów pt. "Zaczarowana zagroda".
2. Uaktualniliśmy naszą klasową gazetkę. Znalazły się tam materiały tematycznie związane z czytaną książką.
3. Omawialiśmy lekturę w oparciu o przygotowaną prezentację.
3. Omawialiśmy lekturę w oparciu o przygotowaną prezentację.
4. Wypełniliśmy
starannie pozostałe strony Lekturnika i wzbogaciliśmy go o zadania dodatkowe.
Narysowaliśmy portret głównego bohatera i wspólnie napisaliśmy jego cechy
charakteru.
5. Przygotowaliśmy plakaty o Antarktydzie. Plakaty wykonaliśmy na brystolu,
rysując pastelami i wklejając przygotowane wcześniej materiały. Pracowaliśmy w
grupach, co sprawiło, że nasza praca była wykonana szybciej, sprawniej,
efektywniej, a my bawiliśmy się przy tym doskonale.
6. Lekturę
opracowaliśmy metodą pudełkową. Pracowaliśmy w parach. Każdy z nas przyniósł
przedmioty, które związane są z omawianą
książką. Dzieci wykazały się pomysłowością i udowodniły, że znają treść
omawianej lektury.
7. Bawiąc
się w podróż na Antarktydę zaprojektowaliśmy bilety do kraju pingwina Elegancika.
8. Na
zajęciach informatycznych pogłębiliśmy naszą wiedzę o Antarktydzie i lekturze „Zaczarowana
zagroda”.
9. Korzystając
z pięknej, słonecznej pogody, zorganizowaliśmy lekcję pod chmurką.
Przynieśliśmy swoje ulubione książki i czytaliśmy. bardzo nam się podobało to zadanie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz