IV EDYCJA MIĘDZYNARODOWEGO PROJEKTU CZYTELNICZEGO

                                 MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY

WSPIERAJĄCY ROZWÓJ CZYTELNICTWA

"LEKTURKI SPOD CHMURKI"

IV EDYCJA - PODRÓŻOWANIE PRZEZ CZYTANIE



W roku szkolnym 2022/2023
rozpoczynamy IV edycję projektu
pod kryptonimem 

PODRÓŻOWANIE PRZEZ CZYTANIE

CZAS TRWANIA PROJEKTU:
od 3 października 2022 roku do 31 maja 2023 roku

Cele projektu:

- rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
- rozwijanie aktywności czytelniczej,
- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
- pogłębianie wiedzy na temat wybranych krajów na kuli ziemskiej, ich piękna, różnorodności, kultury i tradycji,
- integracja zespołu klasowego.

PROJEKT SKŁADA SIĘ Z TRZECH MODUŁÓW:

I MODUŁ od 03.10.2022r. do 31.12.2022r.
PODRÓŻE PO POLSCE




                           PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH, 
                    OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ 
                   DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW W MODULE I

1.  Realizację zadań projektowych rozpoczęliśmy od wyboru kolejnej lektury. Tym razem postanowiliśmy przeczytać książkę Agnieszki Frączek pt. "Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą. Uaktualniliśmy też gazetkę szkolną. Znalazły się tam materiały związane z czytaną książką. 





2. Poznaliśmy Chmurkę Tosię. Chmurka znalazła się na naszej klasowej gazetce.

3. Podpisaliśmy i pokolorowaliśmy pierwszą stronę Lekturnika.




4. Systematycznie uzupełniamy nasze Lekturniki. Uzupełniliśmy metryczkę książki, 
rysowaliśmy głównego bohatera i określaliśmy jego cechy charakteru.





5. Podczas zajęć komputerowych, w programie Paint rysowaliśmy wydarzenie związane z bzikiem pirotechnicznym Julka.



6. Lekturę omówiliśmy tworząc lekturowe pudełko. W naszych pudełkach znalazły się przedmioty związane z omawianą książką. 









7. Założyliśmy biuro podróży, które nazwaliśmy "Wędruj po Polsce". Obejrzeliśmy prezentacje o Łodzi, a następnie wykonaliśmy folder o najciekawszych miejscach w  Łodzi. Pracowaliśmy w grupach.







8. W naszej klasie powstał kącik czytelniczy "Książka w podróży", dzięki czemu możemy wypożyczać wybrane przez siebie książki oraz czytać je podczas przerw lekcyjnych. 






9. 
Rozmawialiśmy na temat różnych "bzików" Juliana Tuwima. Zastanawialiśmy się, kim zostałby Julian Tuwim, gdyby nie był poetą. Pomysłów było mnóstwo.










10.Podsumowując pracę z lekturą wykonaliśmy ilustracje do najciekawszego, naszym zdaniem, wydarzenia.








II MODUŁ od 01.01.2023r. do 31.03.2023r.

PODRÓŻE PO EUROPIE

PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH, 
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ 
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW W MODULE 
II
 
 
1.Realizację zadań projektowych rozpoczęliśmy od wyboru kolejnej lektury. Tym razem postanowiliśmy przeczytać książkę Romana Pisarskiego pt. "O psie, który jeździł koleją". Uaktualniliśmy też naszą gazetkę klasową. Znalazły się tam materiały związane z czytaną książką.




2. Wypełniliśmy starannie wszystkie strony Lekturnika i wzbogaciliśmy go o zadania dodatkowe. Uzupełniliśmy metryczkę książki, dowiedzieliśmy się, kto jest autorem, głównym bohaterem i bohaterami drugoplanowymi. Narysowaliśmy portret głównego bohatera i wspólnie napisaliśmy jego cechy charakteru. Wyodrębniliśmy najważniejsze wydarzenia w lekturze. Wykorzystaliśmy dodatkowe karty pracy ze strony SuperKid oraz własne. Wykonaliśmy piękne ilustracje do lektury i samodzielnie nadaliśmy im tytuły.






3. Stworzyliśmy „Lekturę na lince”. Wykonaliśmy prace plastyczne przedstawiające najważniejsze wydarzenia w lekturze. Rysunki powiesiliśmy na lince. Każdy z nas opowiedział, o tym co przedstawia jego praca.







4. Na zajęciach pracowaliśmy z mapą. Odbyliśmy wirtualną podróż do kraju głównego bohatera książki. Wskazywaliśmy na mapie Włochy, stolicę tego kraju, państwa z nim sąsiadujące. Obejrzeliśmy prezentację o ciekawych miejscach we Włoszech. Były tam też zdjęcia miast, które odwiedził Lampo podczas swoich podróży.





5. 
9 marca z okazji Międzynarodowego Dnia Pizzy wykonaliśmy pizzę sensoryczną. Obejrzeliśmy prezentację, dowiedzieliśmy się jaka była historia powstania pizzy, wiemy jak powstaje  i jakich składników potrzeba, aby ją przygotować. Przy okazji poznaliśmy Włochy, kraj naszego bohatera lektury.




6. Wykonaliśmy makietę Dworca Kolejowego w Marittimie. Pracowaliśmy w grupach. Korzystaliśmy z różnych materiałów: pudełka, patyczki, plastelina, wycinanki, krepina, patyczki kreatywne. Powstały cztery makiety, każda inna, ciekawa, pomysłowa. Makiety stały w klasie, a my bardzo chętnie bawiliśmy się nimi podczas przerw lekcyjnych.





7.  Pracując parami przygotowaliśmy KSIĘGĘ BEZPIECZEŃSTWA. Zilustrowaliśmy w niej najważniejsze zasady, o których musimy pamiętać podczas wyjść, wycieczek i wyjazdów z rodziną.




8.  Podczas realizacji projektu wykonaliśmy również prace plastyczne, malowaliśmy mazakami psa. Przy okazji rozmawialiśmy na temat ras psów, opieki nad nimi i o pracy weterynarza. Dzieci, które mają psy pochwaliły się zdjęciami swoich pupili i opowiadały, w jaki sposób się nimi opiekują.

9.  Swoją wiedzę na temat lektury sprawdzaliśmy na zajęciach komputerowych wykonując różne ćwiczenia interaktywne przygotowane w prezentacji.






10. Zakończyliśmy realizację II modułu Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego Czytam z klasą – „Podróżowanie przez czytanie”  Otrzymaliśmy potwierdzenie realizacji wszystkich zadań projektowych w Module II.



     III MODUŁ od 01.04.2023r. do 31.05.2023r.
               PODRÓŻE PO ŚWIECIE

 

PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH, 
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ 
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW W MODULE III


1. Realizację zadań projektowych rozpoczęliśmy od wyboru kolejnej lektury. Tym razem postanowiliśmy samodzielnie przeczytać książkę Aliny i Czesława Centkiewiczów pt. "Zaczarowana zagroda". 



2.  Uaktualniliśmy naszą klasową gazetkę. Znalazły się tam materiały tematycznie związane  z czytaną książką.



3. Omawialiśmy lekturę w oparciu o przygotowaną prezentację.

3. Omawialiśmy lekturę w oparciu o przygotowaną prezentację.




4. Wypełniliśmy starannie pozostałe strony Lekturnika i wzbogaciliśmy go o zadania dodatkowe. Narysowaliśmy portret głównego bohatera i wspólnie napisaliśmy jego cechy charakteru.




5. 
Przygotowaliśmy plakaty o Antarktydzie. Plakaty wykonaliśmy na brystolu, rysując pastelami i wklejając przygotowane wcześniej materiały. Pracowaliśmy w grupach, co sprawiło, że nasza praca była wykonana szybciej, sprawniej, efektywniej, a my bawiliśmy się przy tym doskonale.




6. Lekturę opracowaliśmy metodą pudełkową. Pracowaliśmy w parach. Każdy z nas przyniósł przedmioty, które związane są  z omawianą książką. Dzieci wykazały się pomysłowością i udowodniły, że znają treść omawianej lektury.







7. Bawiąc się w podróż na Antarktydę zaprojektowaliśmy bilety do kraju pingwina Elegancika. 




8. Na zajęciach informatycznych pogłębiliśmy naszą wiedzę o Antarktydzie i lekturze „Zaczarowana zagroda”.




9. Korzystając z pięknej, słonecznej pogody, zorganizowaliśmy lekcję pod chmurką. Przynieśliśmy swoje ulubione książki i czytaliśmy. bardzo nam się podobało to zadanie. 







































Brak komentarzy: