PROJEKT "LEKTURKI SPOD CHMURKI"



OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY

„CZYTAM Z KLASĄ - LEKTURKI SPOD CHMURKI”

WSPIERAJĄCY ROZWÓJ CZYTELNICTWA WŚRÓD UCZNIÓW KLAS I-III

Autorką projektu jest pani Honorata Szanecka.

Cele projektu:

-rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
-rozwijanie aktywności czytelniczej,
-doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
-zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
-integracja zespołu klasowego,
-współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.








Znalezione obrazy dla zapytania ZALETY CZYTANIA KSIĄŻEK




III MODUŁ PROJEKTU

PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH, 
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ 
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW

Realizację zadań z III modułu projektu czytelniczego rozpoczęliśmy już pod koniec lutego, kiedy to zajęcia odbywały się jeszcze w szkole, a zakończyliśmy podczas nauki zdalnej.

1. Do przeczytania i opracowania wspólnie wybraliśmy wiersze Jana Brzechwy.


2. W naszej sali lekcyjnej została zaktualizowana wystawka informacyjna na temat realizowanego przez nas Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Lekturki spod chmurki - Czytam z klasą - III Moduł. 




3. Podczas zdalnych zajęć technicznych, inspirując się wierszem Jana Brzechwy pt. "Kaczka Dziwaczka",  wykonaliśmy piękne kaczki z kółek. 








4. Kolejnym zadaniem, które udało  nam się wykonać podczas nauki zdalnej, to plakaty zachęcające do czytania wierszy Jana Brzechwy. Sami szukaliśmy informacji o poecie, o jego życiu i twórczości.  Wykazaliśmy się pomysłowością i kreatywnością. Wszystkie plakaty są piękne, każdy inny. Można je obejrzeć w prezentacji:


KLIKNIJ TU: PLAKAT - JAN BRZECHWA

5. Podczas zdalnych zajęć plastycznych wykonaliśmy ilustracje do naszych ulubionych  wierszy Jana Brzechwy. 








6. Zainspirowani lekturą, z pomocą rodziców przygotowaliśmy pokaz mody baśniowej i reklamę czytanej książki. Warto obejrzeć nasze zdjęcia! 













7. Podczas pracy zdalnej udało nam się wykonać wszystkie zadania z Lekturnika. Każdy z nas wybrał  jeden z wierszy Jana Brzechwy. Pracowaliśmy rzetelnie i starannie, a efekty naszej pracy znajdują się w prezentacji i na zdjęciach poniżej. 










KLIKNIJ TU: NASZE LEKTURNIKI

8. W czasie zajęć zdalnych, podczas Tygodnia z Brzechwą, omawialiśmy różne wiersze tego autora. Były ćwiczenia ortograficzne, układanie zdań z rozsypanek wyrazowych, zadania matematyczne. To był fantastyczny tydzień. 






9. W pierwszym tygodniu nauczania zdalnego, realizowaliśmy Tydzień z Brzechwą. Chcieliśmy przygotować inscenizację do wiersza Jana Brzechwy pt.  "Na straganie". Przygotowaliśmy rekwizyty i nauczyliśmy się swoich ról. Niestety przedłużające się zamknięcie szkół, uniemożliwiło nam pełną realizację tego zadania. są rekwizyty, umiemy swoje  role, zrobimy przedstawienie we wrześniu. 




ZAKOŃCZYLIŚMY REALIZACJĘ III MODUŁU. 

Mimo, iż przez ostatnie miesiące pracowaliśmy zdalnie, udało nam się zakończyć realizację projektu czytelniczego. Wszystkie działania dostarczyły nam mnóstwo radości i przyjemności. Nasze projektowe działania odbywały się w domu i były rezultatem indywidualnych pomysłów oraz wspólnych rodzinnych działań. Wielkie podziękowania dla Rodziców, którzy wspierali swoje pociechy w pracy nad projektem. 
Dziękujemy autorce projektu, pani Honoracie Szaneckiej, za możliwość wzięcia w nim udziału. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku uda nam się wziąć udział w kolejnej edycji. 
To była wspaniała przygoda!



II MODUŁ PROJEKTU

PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH

Od początku stycznia do 29 lutego 2020 r. realizowaliśmy drugi moduł projektu Czytam z klasą pod nazwą "Zwierzęce lekturki spod chmurki".

1. Wybraliśmy książkę do przeczytania i opracowania - "O psie, który jeździł koleją" Romana Pisarskiego. Wypełniliśmy wszystkie strony Lekturnika, wzbogacając go różnymi dodatkowymi zadaniami.

.

2. W naszej sali lekcyjnej została zaktualizowana wystawka informacyjna na temat realizowanego przez nas Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Czytam z klasą - II Moduł. Obok tablicy znalazły się też inne książki o psach, które chcemy przeczytać. 





3. O przeczytanie pierwszych rozdziałów książki poprosiliśmy panią Elę, nauczyciela biblioteki. Przy okazji po raz pierwszy wypożyczyliśmy książki z naszej szkolnej biblioteki i postanowiliśmy je przeczytać przez ferie razem z naszymi rodzicami.






4. Uzupełniliśmy metryczkę książki.





5. Pracowaliśmy z mapą. Szukaliśmy i zaznaczaliśmy na mapkach konturowych Włochy. Odnaleźliśmy też miasta,  do których zawędrował Lampo. 



6. Wykonaliśmy wszystkie zadania z Lekturnika.





7. Wykonaliśmy ilustracje do omawianej lektury.




8. Układaliśmy kolejność wydarzeń w lekturze. 




9. Poznaliśmy historię Lampo oglądając stare zdjęcia, przyklejaliśmy je i samodzielnie opisywaliśmy.





 10Obejrzeliśmy krótki film na YuoTube - Bajanie na ścianie - "O psie, który jeździł koleją". 









11. Zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy legowiska dla psa. Pracowaliśmy w zespołach. Powstały cztery piękne budy dla psich pupili. Umieściliśmy w nich nasze pluszowe pieski. 







12. Podczas zajęć informatycznych wykonaliśmy portret głównego bohatera lektury – Lampo. 




13. Ulubione zajęcie – kodowanie. Tym razem kolorowaliśmy kratki we wskazanych kolorach i powstały portrety różnych psów. 






14. Wspólnie z klasą Ib zaprosiliśmy do szkoły  Panią Natalię, która jest lekarzem weterynarii. Podczas spotkania dowiedzieliśmy się, na czym polega praca weterynarza i jak należy pielęgnować zwierzęta domowe. Pani Natalia przypomniała nam o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami. Wiemy już, jak należy odpowiedzialnie dbać o swoich czworonożnych przyjaciół.





15. Zorganizowaliśmy w klasie zbiórkę karmy, kocy, ręczników  dla zwierząt ze słupskiego schroniska. Dary przekazał nasz kolega z Ib,  Adam i jego mama.






16. Przygotowaliśmy plakat zachęcający naszych kolegów do przeczytania tej pięknej książki. Plakaty powiesiliśmy na korytarzu w naszym segmencie.





ZAKOŃCZYLIŚMY REALIZACJĘ II MODUŁU. 





POTWIERDZENIE REALIZACJI II MODUŁU PROJEKTU
CZYTAM Z KLASĄ
LEKTURKI SPOD CHMURKI



I MODUŁ PROJEKTU

Od początku października do końca grudnia zrealizujemy pierwszy moduł projektu Czytam z klasą. Przeczytamy i opracujemy książkę Marii Terlikowskiej pt. "Drzewo do samego nieba".


NASZE PROJEKTOWE DZIAŁANIA - I MODUŁ

1. W naszej sali lekcyjnej przygotowaliśmy małą wystawkę informacyjną na temat realizowanego przez klasę 1a Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Czytam z klasą. Obok wystawki znalazła się wybrana przez nas lektura pt. „Drzewo do samego nieba i nasze plastelinowe Czytusie”.



2. Przeczytaliśmy i opracowaliśmy książkę Marii Terlikowskiej pt. "Drzewo do samego nieba".





Pierwsze rozdziały książki przeczytała nam p. Iza, nauczyciel wspomagający w naszej klasie.







Do przeczytania kolejnych rozdziałów książki zaprosiliśmy p. Elżbietę Pliszkę, nauczyciela bibliotekarza z naszej szkoły.




3. Obejrzeliśmy film o plastelinowym Czytusiu, który wprowadził nas w świat projektu „Lekturki spod chmurki”.  Wykonaliśmy Czytusie dwoma technikami: z plasteliny i z wycinanek. 











4. Założyliśmy Lekturniki, pokolorowaliśmy i samodzielnie podpisaliśmy stronę tytułową naszej książeczki. 




Wypełniliśmy metryczkę książki i systematycznie uzupełnialiśmy kolejne zadania z Lekturnika. 












5. Oprócz zadań, które zaproponowała nam autorka projektu, wykonaliśmy dodatkowo puzzle, kartę matematyczną na dodawanie i odejmowanie w zakresie 6 oraz  drzewo genealogiczne rodziny.





6. Podczas zajęć informatycznych, wykorzystując program Paint, wykonaliśmy ilustrację do książki "Drzewo do samego nieba"  .





7. Pracując w grupach  przygotowaliśmy plakaty zachęcające do przeczytania książki pt.„Drzewo do samego nieba”. Plakaty wykonaliśmy na dużych arkuszach szarego papieru, malując pastelami i markerami. Na każdym plakacie znajdowały się hasła zachęcające naszych kolegów do przeczytania tej niezwykle interesującej lektury.  Plakaty powiesiliśmy na korytarzu szkolnym.







8. W ramach projektu Czytam z klasą zorganizowaliśmy Międzyklasowy Konkurs Plastyczny  pn. „Wokół magicznego drzewa”. Do konkursu, którego celem było rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej, aktywnego słuchania i rozwijanie wyobraźni twórczej i ekspresji plastycznej, przystąpiło 37 uczniów klasy 1a i 1b (uczniowie tych klas realizują projekt)Wybór najładniejszych prac był niezwykle trudny. Jury postanowiło nagrodzić siedem prac. Autorzy najpiękniejszych prac otrzymali pamiątkowe dyplomy i drobne upominki. 









9. Zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy zakładki do książek. Motywem przewodnim było drzewo. Zakładki zostały wykonane na papierze kredowym, kontury pomalowane czarnym markerem i wypełnione flamastrami.




Nasze dzieła - lekturniki Moduł I





Podczas pracy z lekturą i realizowanymi zadaniami w I Module Projektu, wszyscy uczniowie  byli  bardzo zaangażowani w aktywne działania,  mieli dużo wspaniałej zabawy i niezapomnianych wrażeń. Czekamy teraz na kolejne przygody z II Modułem Projektu. 


POTWIERDZENIE REALIZACJI I MODUŁU PROJEKTU
CZYTAM Z KLASĄ
LEKTURKI SPOD CHMURKI




Brak komentarzy: