OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY
„CZYTAM Z KLASĄ - LEKTURKI SPOD CHMURKI”
WSPIERAJĄCY ROZWÓJ CZYTELNICTWA WŚRÓD UCZNIÓW KLAS I-III
Autorką projektu jest pani Honorata Szanecka.
Cele projektu:
-rozbudzanie
u uczniów ciekawości literackiej,
-rozwijanie
aktywności czytelniczej,
-doskonalenie
czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
-zachęcanie
rodziców do czytania dzieciom,
-integracja
zespołu klasowego,
-współpraca
nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i
zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na
stronie projektu.
III MODUŁ PROJEKTU
PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH,
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW
OBOWIĄZKOWYCH I DODATKOWYCH ZADAŃ
DO WYKONANIA PRZEZ UCZNIÓW
Realizację zadań z III modułu projektu czytelniczego rozpoczęliśmy już pod koniec lutego, kiedy to zajęcia odbywały się jeszcze w szkole, a zakończyliśmy podczas nauki zdalnej.
1. Do przeczytania i opracowania wspólnie wybraliśmy wiersze Jana Brzechwy.
2. W naszej sali lekcyjnej została zaktualizowana wystawka informacyjna na temat realizowanego przez nas Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Lekturki spod chmurki - Czytam z klasą - III Moduł.
3. Podczas zdalnych zajęć technicznych, inspirując się wierszem Jana Brzechwy pt. "Kaczka Dziwaczka", wykonaliśmy piękne kaczki z kółek.
4. Kolejnym zadaniem, które udało nam się wykonać podczas nauki zdalnej, to plakaty zachęcające do czytania wierszy Jana Brzechwy. Sami szukaliśmy informacji o poecie, o jego życiu i twórczości. Wykazaliśmy się pomysłowością i kreatywnością. Wszystkie plakaty są piękne, każdy inny. Można je obejrzeć w prezentacji:
KLIKNIJ TU: PLAKAT - JAN BRZECHWA
5. Podczas zdalnych zajęć plastycznych wykonaliśmy ilustracje do naszych ulubionych wierszy Jana Brzechwy.
6. Zainspirowani lekturą, z pomocą rodziców przygotowaliśmy pokaz mody baśniowej i reklamę czytanej książki. Warto obejrzeć nasze zdjęcia!
6. Zainspirowani lekturą, z pomocą rodziców przygotowaliśmy pokaz mody baśniowej i reklamę czytanej książki. Warto obejrzeć nasze zdjęcia!
7. Podczas pracy zdalnej udało nam się wykonać wszystkie zadania z Lekturnika. Każdy z nas wybrał jeden z wierszy Jana Brzechwy. Pracowaliśmy rzetelnie i starannie, a efekty naszej pracy znajdują się w prezentacji i na zdjęciach poniżej.
KLIKNIJ TU: NASZE LEKTURNIKI
8. W czasie zajęć zdalnych, podczas Tygodnia z Brzechwą,
omawialiśmy różne wiersze tego autora. Były ćwiczenia ortograficzne, układanie
zdań z rozsypanek wyrazowych, zadania matematyczne. To był fantastyczny tydzień.
9. W pierwszym tygodniu nauczania zdalnego, realizowaliśmy Tydzień z Brzechwą. Chcieliśmy przygotować inscenizację do wiersza Jana Brzechwy pt. "Na straganie". Przygotowaliśmy rekwizyty i nauczyliśmy się swoich ról. Niestety przedłużające się zamknięcie szkół, uniemożliwiło nam pełną realizację tego zadania. są rekwizyty, umiemy swoje role, zrobimy przedstawienie we wrześniu.
Mimo, iż przez ostatnie miesiące pracowaliśmy zdalnie, udało nam się zakończyć realizację projektu czytelniczego. Wszystkie działania dostarczyły nam mnóstwo radości i przyjemności. Nasze projektowe działania odbywały się w domu i były rezultatem indywidualnych pomysłów oraz wspólnych rodzinnych działań. Wielkie podziękowania dla Rodziców, którzy wspierali swoje pociechy w pracy nad projektem.
Dziękujemy autorce projektu, pani Honoracie Szaneckiej, za możliwość wzięcia w nim udziału. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku uda nam się wziąć udział w kolejnej edycji.
To była wspaniała przygoda!
PRZEBIEG DZIAŁAŃ PROJEKTOWYCH
Od początku stycznia do 29 lutego 2020 r. realizowaliśmy drugi moduł
projektu Czytam z klasą pod nazwą "Zwierzęce lekturki spod chmurki".
1. Wybraliśmy książkę do przeczytania i opracowania - "O psie, który
jeździł koleją" Romana Pisarskiego. Wypełniliśmy wszystkie strony
Lekturnika, wzbogacając go różnymi dodatkowymi zadaniami.
2. W naszej sali lekcyjnej została zaktualizowana wystawka informacyjna
na temat realizowanego przez nas Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Czytam z
klasą - II Moduł. Obok tablicy znalazły się też inne książki o psach, które
chcemy przeczytać.
3. O przeczytanie pierwszych rozdziałów książki
poprosiliśmy panią Elę, nauczyciela biblioteki. Przy okazji po raz pierwszy
wypożyczyliśmy książki z naszej szkolnej biblioteki i postanowiliśmy je
przeczytać przez ferie razem z naszymi rodzicami.
4. Uzupełniliśmy metryczkę książki.
5. Pracowaliśmy z mapą. Szukaliśmy i zaznaczaliśmy na
mapkach konturowych Włochy. Odnaleźliśmy też miasta, do których zawędrował Lampo.
6. Wykonaliśmy wszystkie zadania z Lekturnika.
7. Wykonaliśmy ilustracje do omawianej lektury.
8. Układaliśmy kolejność wydarzeń w lekturze.
9. Poznaliśmy historię Lampo oglądając stare zdjęcia,
przyklejaliśmy je i samodzielnie opisywaliśmy.
10. Obejrzeliśmy krótki film na YuoTube - Bajanie na ścianie - "O psie,
który jeździł koleją".
11. Zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy legowiska dla psa. Pracowaliśmy w
zespołach. Powstały cztery piękne budy dla psich pupili. Umieściliśmy w
nich nasze pluszowe pieski.
12. Podczas zajęć informatycznych wykonaliśmy portret
głównego bohatera lektury – Lampo.
13. Ulubione zajęcie – kodowanie. Tym razem kolorowaliśmy
kratki we wskazanych kolorach i powstały portrety różnych psów.
14. Wspólnie z klasą Ib zaprosiliśmy do szkoły Panią Natalię, która jest lekarzem
weterynarii. Podczas spotkania dowiedzieliśmy się, na czym polega praca
weterynarza i jak należy pielęgnować zwierzęta domowe. Pani Natalia
przypomniała nam o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w kontaktach ze
zwierzętami. Wiemy już, jak należy odpowiedzialnie dbać o swoich czworonożnych
przyjaciół.
15. Zorganizowaliśmy w klasie zbiórkę karmy, kocy,
ręczników dla zwierząt ze słupskiego
schroniska. Dary przekazał nasz kolega z Ib, Adam i jego mama.
16. Przygotowaliśmy plakat zachęcający naszych kolegów do
przeczytania tej pięknej książki. Plakaty powiesiliśmy na korytarzu w naszym
segmencie.
I MODUŁ PROJEKTU
Od początku października
do końca grudnia zrealizujemy pierwszy moduł projektu Czytam z klasą. Przeczytamy i opracujemy książkę Marii Terlikowskiej pt. "Drzewo do
samego nieba".
NASZE PROJEKTOWE DZIAŁANIA - I MODUŁ
1. W naszej sali lekcyjnej przygotowaliśmy małą wystawkę
informacyjną na temat realizowanego przez klasę 1a Ogólnopolskiego Projektu
Edukacyjnego Czytam z klasą. Obok wystawki znalazła się wybrana przez nas lektura
pt. „Drzewo do samego nieba i nasze plastelinowe Czytusie”.
2. Przeczytaliśmy i
opracowaliśmy książkę Marii Terlikowskiej pt. "Drzewo do samego
nieba".
Podczas
pracy z lekturą i realizowanymi zadaniami w I Module Projektu, wszyscy uczniowie
byli
bardzo zaangażowani w aktywne działania, mieli dużo wspaniałej
zabawy i niezapomnianych wrażeń. Czekamy teraz na kolejne przygody z II Modułem Projektu.
Do przeczytania kolejnych rozdziałów książki zaprosiliśmy
p. Elżbietę Pliszkę, nauczyciela bibliotekarza z naszej szkoły.
3. Obejrzeliśmy film o plastelinowym Czytusiu, który wprowadził
nas w świat projektu „Lekturki spod chmurki”. Wykonaliśmy Czytusie dwoma technikami: z
plasteliny i z wycinanek.
4. Założyliśmy Lekturniki, pokolorowaliśmy i samodzielnie podpisaliśmy stronę tytułową naszej książeczki.
Wypełniliśmy metryczkę książki i systematycznie uzupełnialiśmy kolejne zadania z Lekturnika.
5. Oprócz zadań, które zaproponowała nam autorka projektu, wykonaliśmy dodatkowo puzzle, kartę matematyczną na dodawanie i odejmowanie w zakresie 6 oraz drzewo genealogiczne rodziny.
6. Podczas zajęć informatycznych, wykorzystując program Paint, wykonaliśmy ilustrację do książki "Drzewo do samego nieba" .
7. Pracując
w grupach przygotowaliśmy
plakaty zachęcające do przeczytania książki pt.„Drzewo do samego nieba”. Plakaty wykonaliśmy na dużych arkuszach szarego papieru, malując pastelami i markerami. Na każdym plakacie znajdowały się hasła zachęcające naszych kolegów do przeczytania tej niezwykle interesującej lektury. Plakaty powiesiliśmy na korytarzu szkolnym.
8. W ramach projektu Czytam z klasą zorganizowaliśmy
Międzyklasowy Konkurs Plastyczny pn. „Wokół
magicznego drzewa”. Do konkursu, którego celem było rozbudzanie u uczniów
ciekawości literackiej, aktywnego słuchania i rozwijanie wyobraźni twórczej i
ekspresji plastycznej, przystąpiło 37 uczniów klasy 1a i 1b (uczniowie tych klas realizują projekt). Wybór najładniejszych prac był niezwykle trudny. Jury postanowiło nagrodzić siedem prac. Autorzy najpiękniejszych prac
otrzymali pamiątkowe dyplomy i drobne upominki.
9. Zaprojektowaliśmy i
wykonaliśmy zakładki do książek. Motywem przewodnim było drzewo. Zakładki
zostały wykonane na papierze
kredowym, kontury pomalowane czarnym markerem i wypełnione flamastrami.
Nasze dzieła - lekturniki Moduł I
POTWIERDZENIE REALIZACJI I MODUŁU PROJEKTU
CZYTAM Z KLASĄ
LEKTURKI SPOD CHMURKI
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz